HOW TO: Fotomuur met polaroids

IMG_5253

Toen ik 2 maanden geleden het huurcontract tekende voor mijn eerste eigen appartement was het mijn missie om mijn eigen stekje zo gezellig en huiselijk mogelijk te maken. Ik ben een persoon van herinneringen en foto’s zijn daarom voor mij ontzettend belangrijk. Niks leuker dan me ‘s ochtends klaarmaken voor een drukke werkdag en in het voorbijgaan even glimlachen met een gekke foto van mijn vriendinnen of een leuke snapshot van vakantie. Daarom wist ik 2 maanden geleden al dat ik in mijn appartement een eigen polaroid fotomuur zou maken. En wie had ooit geweten dat het zo gemakkelijk was?

Benodigdheden:

  • Kleine wasknijpertjes (ong. €0,79 voor 36 stuks bij Action)
  • Mooi lint (niet té breed)
  • Een selectie van je leukste foto’s
  • Nagels/duimspijkers

1. Eerst en vooral download je het programmaatje Polaroid op je computer. Als je deze tool opent op je computer, zal je een schattige polaroidcamera op je desktop zien:

Screen Shot 2015-02-08 at 19.41.45

Het principe is eenvoudig: je sleept de foto’s die je in polaroidformaat wilt hebben naar de camera, en er zullen polaroids op je desktop verschijnen. Die worden automatisch in een apart mapje op je computer opgeslagen en zullen er zo uitzien:

405463_10150546911486117_1390959294_n-polaHoera, een polaroid!

2. Vervolgens moeten de foto’s geprint worden. Dit doe ik bij Pixum, omdat dit veruit de goedkoopste optie is van alle websites die ik tot nu toe geprobeerd en vergeleken heb. Als formaat selecteer ik 10 x 15; de foto’s zullen automatisch in een vierkantje (en dus niet in het gebruikelijke rechthoekige fotoformaat) geprint worden, wat je heel wat knipwerk bespaart. Tip: als nieuwe klant krijg je 50 gratis prints (een korting van bijna €5) en er is ook nog eens een kortingssite waar je altijd kortingscodes voor gratis verzendkosten etc. terugvindt. Dankzij de kortingscodes betaalde ik maar €3 voor 86 foto’s!

3. Eens je je foto’s hebt (gewoonlijk binnen de 3 werkdagen) begint het leuke werk. Knip een stuk lint af dat breed genoeg is voor de rij van polaroids die je wilt ophangen. Hoe? Simpel, leg een rijtje polaroids naast elkaar, en reken daar nog 15-20cm extra bij. Laat wat plaats tussen de foto’s (0,5-1cm). Ik heb zo’n 15 foto’s naast elkaar en heb de 2 uiteindes met duimspijkers (met behulp van een hamer) in de muur gezet. Let wel op dat je het lint niet té strak maakt, want je hebt wat speling nodig om de wasknijpers vast te zetten.

4. Hang de polaroids op zoals jij het wil en geniet van het prachtige eindresultaat! Zo ziet mijn mooie muurtje eruit:

IMG_5268

6 thoughts on “HOW TO: Fotomuur met polaroids

Share your thoughts!

