24 levenslessen uit mijn 24 jaren

Niet zo heel lang geleden werd ik 24 jaar, en nu voel ik me best oud. Ouder dan de 16-jarige meisjes die ik vorig jaar nog bijles Frans gaf, ouder dan de 18-jarige studenten die we tijdens oudjaar tegenkwamen in de cafés. Maar tijdens die 24 jaren dat ik de aarde bewandel, heb ik mogen kennis maken met verschillende landen, mensen, continenten en klimaten. En daar heb ik ook een paar wijze lessen geleerd. Natuurlijk heb ik niet alle wijsheid in pacht (was het maar waar), maar hier gaan we:

  • Het is oké om op je 23ste nog niet te weten wat je juist wil zijn/doen in het leven. De ene dag ga je op gesprek voor een 4-jarige PhD-positie, de volgende dag zit je een wereldreis te plannen, en een halfjaar later vind je de baan die je op het lijf is geschreven.
  • Als je twijfelt tussen twee outfits, ga dan altijd voor de meest classy outfit. Je kan nooit overdressed zijn!
  • Alleen wonen is leuker dan verwacht. (Hoera, vrijheid!)
  • Alleen wonen is moeilijker dan verwacht. (Bah, geld.)
  • Kijk films in de bioscoop.
  • Er bestaat geen beter ervaring dan je favoriete band live aan het werk te zien.
IMG_2339

Arctic Monkeys in Brussel (2013).

  • Maak foto’s van momenten, personen, gebeurtenissen en plaatsen die voor jou belangrijk zijn. Print ze en hang ze op, zodat je niet vergeet welke mooie herinneringen je hebt om te koesteren.
  • Zet die televisie, laptop, telefoon uit en praat met elkaar.
  • Doen. Vertel je vriend(in) en ouders dat je van hen houdt, maak die ene reis naar een ver land, spring op de trein om een verre vriendin op te zoeken, laat die tattoo zetten. Je gaat geen spijt hebben.
  • Speel in de sneeuw.
De eerste sneeuw vanuit mijn appartementje in Vancouver, Canada (2011)

De eerste sneeuw vanuit mijn appartementje in Vancouver, Canada (2011)

  • Relaties komen en gaan, maar het is belangrijk om eraan te blijven werken.
  • Verwacht niet dat je hetzelfde luxueuze leventje kan leiden als iemand die 10 jaar ouder is. Jij hebt het geld en het spaarpotje niet voor een reis naar Fiji én een MacBook Pro én een nieuwe auto.
  • Wees de irritante persoon die op vakantie en tijdens uitjes en gezellige avonden aandringt op een groepsfoto. Mensen zullen zeuren, maar achteraf is iedereen blij met die leuke foto.

Blue Mountains, Australië (2013)

  • Het is niet stom als je naar je ouders moet gaan voor hulp of advies, ook al woon je alleen.
  • Alleen vliegen is fantastisch.
  • Goede vrienden zijn als een huwelijk. In good times and in bad, in sickness and health. Laat niemand vallen omdat het even minder goed gaat.
10525919_10152788482416117_5877008976022566355_n

Mijn vrienden zijn de allerbeste

  • Je kan niet ieder jaar een grote, lange, verre reis maken en dat is oké.
  • Vrienden zijn vrienden en zijn het investeren van je tijd waard, ook al wonen ze 10.000 kilometer verderop.
  • Aai iedere hond, kat, paard, ezel, koe… dier dat je pad kruist.
IMG_2037

Kangoeroetjes strelen in Brisbane, Australië (2013).

  • Je weet nooit wat je te wachten staat. De ene dag word je out of the blue en zonder reden ontslagen, de volgende word je tijdens een eerste sollicitatiegesprek aangenomen.
  • Je bent nooit te oud om op de schommel te klimmen.
IMG_1931

Schommelen aan de oceaan in Point Lonsdale, Australië (2013)

  • Wees impulsief! Ik heb me nog nooit zo vermaakt als toen ik en mijn ouders op een koude decemberavond besloten om de volgende dag in de auto te stappen en naar Londen te rijden.
996672_10152084434831117_1697968175_n

Een onverwacht kersttripje naar Londen (2013).

  • Het is nooit te laat om een nieuwe taal te leren.
  • Hulp aanvaarden is geen teken van zwakte. Je kan het alleen, maar dat betekent niet dat je het alleen moét doen.
  • Van donuts word je áltijd gelukkig.
10501693_10152801474401117_129122435877666577_n

Dunkin Donuts in Keulen (2014).

Heb jij nog wijze lessen voor mij?

7 thoughts on “24 levenslessen uit mijn 24 jaren

  1. Emma says:

    Wat een ontzettend leuk artikel zeg! Ik herken me echt in super veel dingen, ben zo’n heerlijke twijfelkont en moet gewoon eens een keer gaan doen!

    • Yasmine says:

      Ik twijfel ook zoooo vaak over àlles, van kledij tot reizen tot tattoos tot werk en wat ik wil eten. Als ik al mijn plannen had doorgezet was ik al 5x te wereld rondgereisd en had ik al 10 tattoos! Maar uiteindelijk ben je vaak meer tijd en energie kwijt met het twijfelen dan als je het al lang had gedaan. :)

    • Yasmine says:

      Haha, bedankt! Die kangoeroe was ergggg lief inderdaad, ik was één van z’n vriendjes achter de oren aan het kriebelen en hij kwam zelf in exact dezelfde houding naast me staan om ook gekriebeld te worden hihi.

Share your thoughts!

