Hoera, griep! 5 dingen waarmee ik de week doorkwam

Hoera hoera, de griep is in het land! En net als de helft van het land heb ik de afgelopen week in bed doorgebracht. Wat op vrijdag begon met een eerste zieke op de werkvloer, eindigde maandagavond met ik die in bed neerstortte in een zielig hoopje met veel keelpijn, koorts en een hardnekkige verkoudheid. “En nu meteen weer je bed in”, zei de dokter de volgende dag, nadat ze me op het hart had gedrukt dat ik het de komende dagen toch echt rustig aan moest doen en vooral niet mocht gaan werken tot na het weekend. 4 werkdagen en een volledig weekend rusten. Da’s een hele opgave voor iemand zoals ik, die zich na 5 minuten niksen al dood verveelt, tegen de muren oploopt, en heel gefrustreerd wordt als ze een dag niets nuttigs kan doen. Maar gelukkig hebben deze 5 dingen me geholpen om de afgelopen (bijzonder SAAIE) dagen om te krijgen. Want als je denkt dat griep verhindert dat ik een nieuwe taal leer of een nieuwe serie ontdek, dan heb je het mooi fout.


image1-3

DuoLingo

Al jaaaaaaren wil ik Zweeds leren. Het was een keuzevak tijdens mijn bacheloropleiding, maar het viel ieder jaar weer samen met andere (verplichte) vakken, waardoor het een onmogelijke romance werd tussen ik en het Zweeds. Na een tripje naar Stockholm 4 jaar geleden koesterde ik nog steeds de ambitie om Zweeds te leren, maar helaas. Ook de avondlessen Zweeds waren niet te combineren met mijn baan. Het zou dus nooit wat worden tussen ik en Zweeds, tot ik op Ashleylynn’s blog een verwijzing zag naar DuoLingo, een app waarmee je vreemde talen kan leren. Ik haalde meteen mijn iPad erbij, heb de app gedownload en nog geen 2 minuten later zat ik vanuit m’n bed Zweeds te leren! Met verschillende levels, XP’s en levens leer je met amper 10 minuten per dag op een leuke, interactieve manier een nieuwe taal. Je geeft aan wat je dagelijkse doel is qua intensiteit (beginner is bijvoorbeeld 10 minuten per dag) en zo worden er verschillende lessen en testjes opgebouwd. Een echte aanrader als je een nieuwe taal wil leren maar door werk, school, hobby’s er geen uren per week aan kan besteden.

Broad City

Ik kon mijn geluk niet op toen ik gisteren hoorde dat seizoen 2 van Broad City een maand geleden al was begonnen. Want vergeet Girls – Broad City is de beste, grappigste, meest herkenbare serie over twentysomething meiden die in New York City leven. Waarom? Omdat Amy Poehler executive producer is. Omdat Ilana en Abbi (die de serie schrijven en in het echte leven onder dezelfde naam als die van hun personages bekend staan) problemen maken die er niet zijn. Omdat ze te maken krijgen met problemen waar iedere twintiger ooit mee te maken krijgt: respectloze huisgenoten, een baan die niet je droombaan is, geldnood, ongemakkelijke situaties in bed, en je jonge, bruisende, sociale leven proberen verenigen met een saaie baan. Maar die problemen worden op de meest brutale, bizarre, vergezochte, ongepaste manieren opgelost en ook al gaat de serie af en toe helemaal nergens over, er is geen enkele aflevering die niet ronduit hilarisch is.

IMG_5241

Every Day – David Levithan

Na mijn studie had ik even genoeg van boeken en lezen. Dat kan wel eens gebeuren als je 4 jaar lang Franse en Engelse literaire klassiekers à la Madame Bovary, Daniel Deronda en Middlemarch door je strot geramd krijgt. Maar deze week werd ik weer een beetje verliefd op de boeken toen ik Every Day van David Levithan uit m’n overvolle boekenkast viste. Iedereen die me ook maar een beetje kent, weet dat ik een grote liefde voor Young Adult boeken heb, en ook nu is dit niet anders. Every Day gaat over een persoon die iedere dag wakker wordt in een ander lichaam, en iedere keer een volledige dag in dit nieuwe lichaam moet doorbrengen. Hij probeert zo weinig mogelijk impact te hebben op levens en gaat iedere dag low-key door het leven om zich niet te binden aan plaatsen en mensen. Dit gaat allemaal prima tot hij op een dag Rhiannon leert kennen en hopeloos verliefd wordt op haar. Ik wou dat ik je kon vertellen hoe het verder afloopt, maar dit is alles wat ik tot nu toe weet. Voor een ex-literatuurstudent ben ik een beschamend trage lezer. Maar David Levithans schrijfstijl is prachtig, emotioneel en aangrijpend en ik ben er zeker van dat ik binnen no time door dit pareltje heen ben.

Graham Norton Show

Ik ben geen bijzonder grote talkshowfan, maar voor Graham Norton maak ik graag een uitzondering. Godzijdank voor die ene zender dit deze show meerdere keren per weken herhaalt, want zonder Graham zouden de afgelopen dagen niet hetzelfde zijn geweest. Ik weet niet wat ik juist het leukste vind aan deze show: de beroemde en diverse gasten, Graham’s humor, het niveau van zelfspot onder de gasten, de betrekking van het publiek of de red chair aan het einde. Maar Graham, je bent m’n held.

I Used to Be Fat

Ja ja ja, ik geef trots toe: ik heb een ongewone obsessie voor reality tv. In mijn tv-recorder vind je dan ook bijna alleen maar programma’s als Dance MomsMy Crazy Addiction en Hotter Than My Daughter terug. Maar één van mijn favorieten – die dagelijks op MTV getoond wordt – blijft altijd I Used to Be Fat. Niet omdat ik het leuk vind om met mensen met overgewicht te lachen, helemaal niet. Maar omdat ik het ontzettend inspirerend vind om te zien hoe tieners die nog nooit in hun leven gepushed en gemotiveerd zijn plots die innerlijke motivatie en puur doorzettingsvermogen terugvinden. MTV maakt veel rotzooi, maar IUTBF is een toppertje.

En jij? Heb jij tips om een saaie, zieke week door te komen?

Share your thoughts!

